Cómo elaborar una práctica de fisiología con un enfoque por competencias

How to write a practice in physiology focused on medical competencies
Erasmo David E. García. a

a Departamento de Fisiología, Facultad de Medicina, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F., México.

Recepción 28 junio de 2012; aceptado 5 de mayo de 2013

Transferencia del aprendizaje; aprendizaje significativo; evaluación formativa; México.

Transfer of learning; significative learning; formative assessment; Mexico.

Abstract

These recommendations outline nine basic points in order to design a practice in physiology focused on medical competencies. They emphasize transfer of learning as part of the process leading the student to develop clinical competencies. Also they shape a model of active and significative learning as a strategy in medical education to identify and efficiently address a problem in clinical medicine. Finally, they parallel scientific and clinical methods emphasizing the process upon the result as a hallmark in formative assessment, a critical counterpart in improving a program by medical competencies.