Evaluation of identification of radiological signs in chest x-ray in medicine students

Evaluación de identificación de signos en radiografía de tórax en estudiantes de medicina
Laura Raquel Erguera Aguirreaa, Moisés Natanael de los Santos Rodríguezaa*, Gilberto Sierra Bastoaa

a Laboratorio para el Desarrollo de Competencias Disciplinares del Área de la Salud (DECODAS), Facultad de Medicina de la Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, Yucatán, México.

*Autor para correspondencia: MC Moisés Natanael de los Santos. Avenida Itzaes No. 498 x 59 y 59A, col. Centro, Mérida, Yucatán, México. C.P. 97000. Tel: 999-924-05-54, ext. 1121. Correo electrónico: rodríguez.moysantos86@gmail.com

Recibido: el 3 de febrero de 2017; aceptado el 6 de junio de 2017

Evaluación; Educación Médica; Diagnóstico por imagen; Competencia Clínica

Evaluation; Medical Education; Diagnostic imaging; Clinical competence.

Abstract

Introduction: There are several diseases that have a high impact in public health, which are diagnosed with the help of chest x-rays for its low cost and important diagnostic value. Recent studies show that the ability to identify radiological signs in chest x-ray is poor in medicine students.

Objective: To evaluate the ability to identify clinical signs in chest x-rays in pregrade students.

Method:A prospective, transversal, descriptive and observational study was carried out. The ability to identify radiological signs was valuated in a representative sample of the medicine students belonging to Clinical Sciences, conformed by 34 participants. An instrument was built and validated in order to evaluate the students.

Results: Fifty percent (17students) showed an insufficient ability to identify radiological signs in chest x-rays. The less identified adiological signs were roentgenolucent increase 5.8%, air bronchogram 23.5% and costophrenic angle effacement 38.3%. The radiological findings that were identified the most were teardrop shaped heart 94.1%,cavitation 91.1% and alveolar infiltrate 82.3%.

Conclusions: At least, half of the student’s sample did not have the ability to identify radiological signs in chest x-ray. There were many factors that explain this results, such as the lack of student practice for the ability’s development and the absence of student’s mentor in the clinical practice.