Medical visit in medical education: Reflection from the Activity Theory

El pase de visita en la enseñanza médica: reflexión desde la Teoría de la Actividad
Roberto Nava Espinosaa, *

a Escuela de Educación y Desarrollo Humano. Universidad De La Salle, Bajío

Recibido: 9-noviembre-2018. Aceptado: 2-enero-2019.

* Autor de correspondencia: Roberto Nava Espinosa. Unidad Académica de Medicina Humana y Ciencias de la Salud. Edificio E-3, Campus Siglo XXI. Carretera Zacatecas-Guadalajara Km. 6, Ejido La Escondida, CP 98160, Zacatecas, Zac. / Hospital General Zacatecas “Luz González Cosío”. Servicio de Medicina Interna, 2.º piso. Circuito Ciudad Administrativa No. 410, Colonia Ciudad Gobierno, C.P. 98160, Zacatecas, Zac.Correo electrónico: betonavaes@icloud.com

Pase de visita; Enseñanza de la medicina; Teoría de la actividad.

Visit pass; Medical education; Activity theory.

Abstract

The visit pass is an activity that combines teaching and care processes around the care of hospitalized patients. It represents the ideal time for the learning of the clinical method, since there is an interaction between expert doctors and novices in medicine. However, despite being an everyday act, it does not usually have a homogeneous dynamic, since each doctor develops to its free choise. Neither the processes that are developed there are usu-ally carried out in the best way. A look from the perspec-tive of the Activity Theory can help to understand what is generated there, in order to perpetuate and improve one of the moments of greatest learning for the doctor in training.